Edited for our own good (2/1/2013)

I am sorry for editing this post but before things escalated and got out of control, I think I better put a stop to it.

Thank you for those who viewed and read the post while it was up. Thank you for visiting and thank you for asking.

I am sorry I am not much a help but I do hope your questions will be answered by proper channel (provided you seek them in the first place).



Cik Atun: Thank you and good day.

29 comments:

  1. Saya Asmunir dari Ipoh,perak..Saya nak tanya,sy sekarang berada di bahrain bekerja disini..sy bercadang melangsungkan akad nikah pada 16/9/2011...masalah sy adalah
    1)utk melakukan HIV test.sy diluar negara.bolehkah sy buat HIV test disini.
    2)sy balik malaysia 24/8/2011 sempatkah sy utk memohon berkahwin.berapa lama masa diambil.
    3)dan sy perlu beri borang sy pada pihak perempuan yg berada di sepang,selangor.
    4)awak rasa sempat kah tarikh sy pulang,dan proses,dan tarikh ut sy bernikah??
    saya x boleh nak balik sebab sy baru bekerja disini..sehingga bulan 8 ini.
    harap sgt awak dpt membantu saya...dan prosedur utk sy mohon berkahwin sebab sy berada di luar negara..

    ReplyDelete
  2. salam. sorry lambat sangat nak balas. saya jawab yang mana saya tahula ek.

    1) Ujian HIV perlu dibuat di Klinik Kesihatan kerajaan sahaja. Setahu saya tak boleh buat di tempat lain. Encik orang ipoh kan, boleh buat di Klinik Kesihatan Bijih Timah, dekat Little India. Orang tak ramai, sehari boleh dapat result dah.

    2) cuba minta keluarga ambilkan borang di pejabat agama dulu. minta diorg isi mana yang patut, and bila encik balik je, sign off borang tu dan hantar secepat mungkin pada pejabat agama. [saya andaikan encik dah hadiri kursus kahwin and dah dapat status pengakuan bujang daripada ketua kampung or pegawai masjid kariah]

    rujuk http://cikatunbanyaknama.blogspot.com/2011/01/prosedur-permohonan-perkahwinan.html

    tapi disebabkan bakal isteri encik orang sepang, saya tak berani nak janji permohonan boleh siap dalam masa seminggu (macam kes saya).

    kalau boleh, mintalah keluarga dan juga tunang bertanya di pejabat agama terdekat masing-masing dan ceritakan masalah encik. saya rasa mereka boleh bantu.

    Soal sempat atau tidak, encik nak beramal, mendirikan masjid. Insyaallah Allah akan lancarkan urusan encik dan tunang,

    selamat menempuh hari bahagia.

    ReplyDelete
  3. kite nak tanya berapa lama dapat balik borang drp pej agama pas dah anta kt derang?

    ReplyDelete
  4. Saya zaini nak bertanya. Ada satu kes wanita indonesia yang beekahwin dengan lelaki malaysia di negara indonesia dan tidak mendaftarkan perkahwinannya di malaysia. Malangnya apabila balik ke malaysia si suami tidak memberi nafkah dan mengabaikan si isteri dan anaknya. Bagaimana si wanita itu mahu menuntut cerai?

    ReplyDelete
  5. Anonymous 1: sepatutnya dalam 1 minggu dah boleh dapat balik. tanya pada petugas kaunter untuk kepastian ya.

    Anonymous 2: Maaf, soalan ini saya tak tahu jawapannya. Prosedur di atas pun saya dapat dari laman web JAIP. Jadi untuk kes yang saudara/i Zaini tanya ni, seeloknya rujuk pejabat agama yang berdekatan. Saya tidak ada pengetahuan untuk komen apa-apa. Maaf ya.

    ReplyDelete
  6. PAYAH BETUL PROSES NIKAH. KENAPA LAIN NEGERI LAIN BIDANGKUASA ISLAM NYA? ada 14 MAZHAB ke? AKU SANGSI KENAPA BIDANGKUASA AGAMA DILETAK DIBAWAH B.KUASA NEGERI dlm PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. SIAPA BIKIN PERLEMBAGAAN? LORD REID. LORD REID TU SAPA? DIA FREEMASON BEKERJA UTK DAJJAL.SO PECAH DAN PERINTAH SUPAYA ISLAM TAK BERSATU. PROSES SEMAKIN RUMIT. MUDA MUDI XMINAT NIKAH.HUBUNGAN BEBAS BERELUASA. MANUSIA MENJADI HAIWAN. ITULAH MATLAMAT FREEMASON-YAHUDI.-nampak mcm xkena mengena tp wake up! see this as whole picture.

    ReplyDelete
  7. Anonymous 3: Erm... saya faham apa yg awak cuba perkatakan tapi blog ni bukanlah medium yang sesuai untuk memperjuangkannya...

    tapi saya nak komen sikitlah ye. Dulu kita belajar dalam sejarah, bidang kuasa islam diletakkan bawah negeri supaya Sultan-Sultan kita tak kehilangan semua kuasanya selepas perlembagaan persekutuan dibuat...

    ada lagi yang bidangkuasa yg di bawah kuasa negeri tapi saya lupa apa dia.

    dan untuk yang dah melaluinya, proses nikah ni taklah sesusah mana. kalau senang sangat nanti diperkotak-katikkan pula, dibuat main-main. Pejabat agama juga sangat membantu. ada apa-apa boleh berurusan dengan mereka.

    Kita juga perlu berfikiran positif dalam hal ini. Kalau nak membina masjid, saya percaya Allah akan mudahkan.

    ReplyDelete
  8. a'salam...saya ada soalan sikit...saya kerja kerajaan dan ingin berkahwin dengan wanita w'negara thai..segala prosedur kebenaran berkahwin dr pihak saya bekerja sudah selesai dan saya telahpun ambil borang permohonan kahwin di pejabat agama tmpt saya bekerja.apa yang diperlukan oleh pihak lelaki boleh saya dapatkan,masalah skang dr pihak perempuan yang ada di thai.soalan saya,perlukah saya melengkapkan borang permohonan bg lelaki dan perempuan kemudian beri pd perempuan untuk dikemukakan kepada kedutaannya dan pejabat agama sebelah thai untuk mendapatkan pengesahan bujang bg perempuan dan kebenaran kahwin bg perempuan untuk berkahwin di malaysia??kemudian, perlukah saya memberitahu siapa jurunikah saya kepada pihak perempuan semata2 untuk mendapatkan surat kebenaran berkahwin dr pihak thai sedangkan saya sendiri belum dapat tahu siapa jurunikah saya nant...minta pandangan....salam..

    ReplyDelete
  9. Anonymous 4

    Wsalam... saya sebenarnya tidak berapa arif nak jawab soalan ni.

    walaupun saya postkan prosedur seperti di atas, saya cuma consult pejabat agama berkaitan prosedur yang related dengan kes saya sahaja.

    jadi ada baiknya encik ke pejabat agama dan berbincang prosedur untuk perkahwinan ini. Insyaallah encik akan dibantu.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  10. aslkm..saya ign bertny ada seorg kawan saya yg telah berkahwin di thailand ketika isterinya telah mengandung 3 bulan..bagaimanakah proses penaftaran pernikahan itu?..anak itu telah dilahirkan dan di binkan dengan Abdullah kerana mereka tidak mendaftr perkahwinan mereka lagi..bolehkan anak itu ditukar bin kepada nama ayahnyer sekiranya mereka mendaftarkan perkahwinan?
    kes mereka ini juga agak rumit kerana isteri die juga pernah berkahwin sebelum ini di thailand tetapi telah bercerai disana..bagaimana prosedur tersebut?boleh saya dapatkan no contact sesiapa yg dapat membantu melancarkan proses pendaftaran tersebut..saya kesiankan anak tersebut kerna di binkan bukan nama ayahnye..sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. maaf saya tak pasti berkenaan hal ini.

      Mohon rujuk kepada Pejabat Agama ya.

      Delete
  11. assalamualaikum...sye nk tanye sye bakal berkahwin pada 28/12/12 ni8...maslah yer skunk ni...sye hanye ada salinan sijil kursus pra perkahwinan shaja..sijil ori yer sye x jupe pla..agak2 yer amek masa lama x kalo nk mohon wat sjil baru?sye cuber cari e-mail berkaitan dgn jabatan agama islam perak di daerah manjung mcm x jumpaa jer..plis tolg sye yg terdesakk ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasihat saya, kalau dah terdesak tu tak perlulah cari email. terus telefon Pejabat Agama Manjung ataupun pergi terus ke sana kalau cik tinggal berdekatan.

      Bukan apa, hal penting macam ni tak boleh nak guna email sangat. Cara kerja di Malaysia ni masih tak sama dengan negara maju, di sana email dibalas pantas. di sini, kalau kena dengan pegawai yang memang malas nak bukak email... berkurunlah tunggu.

      Just my 2 cents.

      Delete
  12. Sy msih confiuz ttg langkah2 n document utk borang khawin. 1. Sy dan bkl suami msg2 sm negeri. Ttp bkl suami sy ic jer code perak tp alamatnya slagor coz dah mmg menetap d slagor. Jd, adakah dier perlu mngisi borang mastautin atau x perlu. Tmbhan bkl suami sy mualaf. 2. Bg pihak sy, adakah sy jg perlu mngisi borang mastautin kerna mnetap & bkerja d slangor. Alamt ttp sy ttp sm dlm ic. 3. Blh x guna borang nikah slangor wlaupun kami akan brnikah d perak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hal ni saya tak berapa pasti...

      tapi bermastautin tu memang nak kena declare.

      Apa pun, mohon ke pejabat agama untuk kepastian. Saya kurang arif. Maaf.

      Delete
  13. saya berkahwin di Thailand pd 2009 dan telah disabit kesalahan di mahkamah rendah Syariah Gerik dan telah membayar denda kerana poligami dan bernikah tanpa kebenaran mahkamah pada 2010. Selepas itu saya perlu memohon kepada mahkamah tinggi syariah pula untuk mengesahkan perkahwinan itu. Dalam perbicaraan itu nanti saya perlu menyaman isteri pertama saya untuk hadir.Masalahnya ialah isteri pertama memang x akan hadir dan x mahu beri kerjasama. Adakah cara lain? Sekarang sudah 4 tahun saya berpoligami dan dikurniakan 2 anak. Sehingga skrg perkahwinan ke2 saya belum didaftarkan dan masa depan isteri ke2 dan anak2 tidak terjamin sekiranya saya meninggal dunia kelak, seperti urusan pencen dan pusaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik... saya bukanlah orang yang arif... mohon rujuk pejabat agama.

      Delete
  14. Assalamualaikum......saya ada satu soalan untuk ditanyakan kepada pihak jabatan agama...apa yg perlu saya lakukan apabila mengetahui bapa mertua saya berpoligami tetapi berkahwin di selatan thai.apabila saya bertaya kepada beliau surat nikah thai dia mengatakan hilang...isteri yg bapa mertua saya kahwin tersebut rupa-rupanya isteri kepada seorang warga asing yang telah menghilangkan diri....tanpa diceraikannya.....dia ada menuntut cerai fasakh di mahkamah...tapi sampai sekarang kes tersebut masih belum selesai.....adakah bapa mertua saya dikira bersekedudukan dengan isteri baru beliau...bolehkan saya membuat aduan kepada pihak jabatan agama berkenaan dengan perbuatan mereka dan bagaimana?tiada siapa yg tahu status pernikaha mereka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik/puan. saya kurang arif. mohon rujuk pejabat agama.

      Delete
  15. salam. saya asal eluk intan tp dh lama duk selangor sebab kerja. so nk minta pejabat agama perak ke selAngor untuk kebenaran kahwin

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali. saya rasa depends on kat mana nak kahwin kot. kalau nak kahwin di teluk intan, kena minta pejabat agama perak... kalau tak silap saya lah kan...

      cuba call pejabat agama dan tanya untuk kepastian kalau rasa ragu-ragu.

      Delete
  16. Salam..sy nak bertanya..betul ke mulai thn 2013 ni, setiap borg pmohann nikah kena diisi melalui cetakan komputer, xleh gna tulisan tgn da?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huuu... saya tak pastilah... tapi memang betul ada aplikasi e-nikah yang dibangunkan oleh JAIPk untuk pemohon.

      tapi setahu saya, online macam mana sekali pun, still borang tu kena cetak dan bawa semua salinan dokumen yg berkenaan (macam IC pengantin, IC wali, IC saksi etc) ke pejabat agama sebelum nikah

      boleh ke ttps://nikahonline.perak.gov.my untuk maklumat lanjut atau call 05 - 208 4800.

      Delete
  17. Salam.
    Sy nk tnye. ic sy beralamat KL. bakal husband org Perak. Jd. Dh decide nk nikah di Ipoh,Perak.

    Ape yg mngelirukan sy. Sy xpasti nk isi borang permohonan nikah dr negeri mana, KL or Perak?

    Yg kedua, perlu ke sy mngisi Borang Permastautin, sbb ic sy beralamat KL tp nk nikah di Perak?

    Pengesahan borang2 tersebut perlu dibuat di KL atau Perak?

    Harap awak dpt mmbantu sy.
    -Mila

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak nikah perak rasanya kena isi borang nikah perak...

      borang mastautin tu still kena isi sebab dia nak tahu tempat tinggal rasanya.

      pengesahan di pejabat agama berdekatan tempat Mila nak nikah nanti.

      tapi cuba call pejabat agama juga untuk kepastian.

      Delete
  18. salam..
    sy pon ade masalah cam cik kat ats ni..
    sy tgal n ic sy beralamat di penang,tp lahir di perak.cik tunang lahir di kl tp ic dy beralamt di perak..dan akan nikah di penang.
    1.sy perlu amek borang nikah dimana?
    2.cik tunang perlu amek borang nikah dimana?
    3.pengesahan borang kedua-duanya perlu buat dibuat di mana?
    4.bole bg senarai negeri yg menjalankan sesi interview permohonan nikah x?
    5.soalan2 yg selalu dikemukakan semasa sesi interview.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika nikah di penang, ambil borang di pejabat agama penang.

      encik tunang rasanya ambil di tempat dia tinggal sekarang, iaitu KL.

      pengesahan utk efa di penang, tunang di KL

      yang interview ni, saya tak pasti sebab dekat perak takde interview bagai. so in short, saya tak tahu apa yang ditanya masa interview tersebut. huhu.

      Delete
  19. Salam.nak ambek borang nikah kat pejabat agama kena ada sijil kursus kahwin ke?atau boleh ambil je tanpa apa apa.?

    Boleh saya tahu segala gala surat yg diperluka utk saya dan tunang yang memang dua dua orang perak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali.

      rasanya tak perlu sijil kursus kahwin. tapi since in perak ni dah boleh pakai online, why not isi borang online sahaja.

      dah settle semua documentattion barulah hantar ke pejabat agama.

      sekadar cadangan. ^^

      Delete

Do jot down your opinion! ^^

Feel free to use any information or images you found in this blog but do credit properly! Thank you. Powered by Blogger.